Je mnoho způsobů, jak ukládat věci, které zrovna nepoužíváme a u jachty, stejně jako u auta, by bylo z hlediska životnosti nejlepší dát jí prostě na zimu do garáže – zastřešeného hangáru. 😊 To je ale u větších jachet nemyslitelné, jednak díky obrovským nákladům na toto „garážování“, a navíc nejsou k dispozici potřebné prostory. Nezbývá tedy než loď připravit na zimu na vodě.
Takže na co všechno bychom měli myslet?
Motor – u většiny lodních motorů je doporučena výměna oleje od 50mth do maximálně 200mth. Přesnou hodnotu udává výrobce a záleží na typu motoru, velikosti olejové náplně, použitém oleji atd. Vždy je ale interval maximálně jeden rok bez ohledu na počet motohodin. Olej motor nejenom maže a chladí, ale chrání ho i proti korozi. Vzhledem k tomu, že ve starém oleji může být stopové množství vody a antikorozní vlastnosti starého oleje jsou horší, je dobré olej a filtr vyměnit před zazimováním a motor na nový olej nechat alespoň krátce proběhnout. To samé se týká oleje v převodovce.
V sekundárním chladícím okruhu motoru většinou používáme chladící kapalinu, která má také svoji životnost, ale rozhodně není třeba ji vyměňovat každý rok. Zato je nutné zkontrolovat zinkové anody, které jsou na motoru případně ve výměníku slaná – sladká voda a v případě potřeby je vyměnit. Dobrá je i kontrola impeleru vodní pumpy a jeho případná preventivní výměna, i když zrovna tohle může počkat do jara, stejně jako dotažení nebo výměna klínových řemenů.
Plachty – je samozřejmě ideální sundat a uložit v lodi, nebo na jiném suchém místě. Čím méně jsou přeskládané, tím lépe pro ně, ale zejména u velkých plachet se překladům rozhodně nevyhneme. Pokud jsme přes léto plachty vydatně používali, je vhodné je kompletně zkontrolovat a nechat udělat případné drobné opravy, předejdeme tím možnému budoucímu většímu poškození a také zkaženým dnům naší dovolené. Pokud z jakýchkoli důvodů necháváme plachty na stěžni nebo rolfoku, musí být dobře utaženy a zabezpečeny, aby je zimní bouře a větry nemohly uvolnit a poškodit. U klasicky refované hlavní plachty dbejte i na správné složení plachty a sklon ráhna, aby voda, která zateče přes lazy bag do plachty mohla odtékat a netvořila v plachtě rybníčky, jinak na jaře budete mít plachtu krásně flekatou. Výtahy plachet vyvážeme na příď nebo do stran, abychom zabránili jejich klepání o stěžeň.
Paluba – pokud máme teakovou palubu, je vhodné ji před zimou ošetřit – umýt, lehce zbrousit a natřít teakovým olejem. Je mnohem lepší natřít palubu několikrát hodně naředěným olejem, než jedenkrát hustým nenaředěným, ale teak a jeho ošetření bude určitě v budoucnu tématem samostatného článku.
Na palubě dále zakryjeme přístroje a pokud máme k dispozici, dáme kryty na vinčny, lukny, stolek a kormidlo. Je ale třeba, aby tyto většinou látkové kryty byly odvětrané a případná vlhkost by mohla za slunečných dnů z pod nich vyschnout.
Na většině jachet zůstává přes zimu postavený sprayhood a mnohdy i bimini. Mnohem lepší je ale je sundat, protože přes zimu rozhodně trpí víc než paluba pod nimi, kterou navíc stejně pořádně neochrání. Jediné opodstatnění zachování sprayhoodu je případná druhotná ochrana drahých přístrojů. Vhodnější varianta zakrytí kokpitu přes zimu je speciální plachta zavěšená pod ráhnem, nebo přes ráhno, která tvoří nad kokpitem dobře odvětranou stříšku. Ale samozřejmě s rizikem, že zimní vichry budou mít větší plochu do které se mohou opřít a na loď tak budou působit mnohem větší síly. Navíc nám velká vichřice může tuto plachtu také snadno poškodit. Je to ale většinou levnější než zničené bimini nebo sprayhood.
Dingy odsolíme, sfoukneme a uložíme v lodi, stejně tak přívěsný motor, ve kterém také provedeme výměnu oleje a to jak v motoru tak i v „noze“. Motor je navíc vhodné zazimovat speciálním sprejem, kterým ho přes zimu ochráníme proti korozi.
Určitě také po sezoně nezapomeňte na lodi promazat vše, co si promazat zaslouží. 😊 Hlavně čepy na stěžni a ráhnu, ale tam kde je to vhodné, můžete zakonzervovat i další kovové části, byť jsou z nerezu. Ideální je použít silikonovou vazelínu ve spreji.
Na závěr nezapomeňte zavřít všechny ventily pod čarou ponoru a také zabezpečit všechny otvory, například výdechy z motoru, proti myším. (viz náš minulý článek).
Mřížky proti hlodavcům
Loď byste měli přes zimu pravidelně větrat, ale málokdo bude jezdit každý měsíc do Chorvatska vyvětrat loď. Ve většině marin se tato služba dá zaplatit, i když osobní návštěvu a kontrolu to nenahradí. Vhodnou variantou pro větrání jsou také Dorade ventily, které dobře odvětrají vnitřní prostor, ale neumožní vnikání vody do lodi. Jsou navíc opatřeny mřížkou proti drzým hlodavcům.
Dorade ventil
Až tohle vše budete každý podzim dělat a to nejlépe na 50ti stopé lodi. Pochopíte, proč v životě jachtaře jsou dva nejšťastnější okamžiky: ten první, když si vysněnou loď koupí a druhý, když jí konečně prodá... 😊
LS